Profilen skal gjenspeile FNIs faglige kvalitet og samfunnsrelevans, og gjøre instituttet lettere å kjenne igjen visuelt. Den henter inspirasjon fra både Polhøgda, naturen rundt og bærekraft.

FNI skal være et ledende norsk og internasjonalt forskningsmiljø på politikk knyttet til energi, miljø, klima og ressursforvaltning, med særlig kunnskap om Arktis, EU, Kina og Russland. Den nye profilen er utviklet for å gjøre det lettere å nå fram med kunnskapen vår både digitalt og fysisk.

Et helhetlig løft
Logo hjulProfilen er utviklet i samarbeid med designbyrået Anagram, og omfatter ny logo, farger, typografi, grafiske elementer og ikoner. Det nye uttrykket vil etterhvert prege alt fra nettsider og rapporter til kaffekopper og roll-ups.

Helt nye nettsider vil lanseres i slutten av august. 

– Vi ønsket et uttrykk som speiler forskningens høye kvalitet og aktualitet, og som matcher hvem vi er og hva vi står for, sier kommunikasjonsleder Anna Valberg. 

– Forskningen står i sentrum, men nå har vi fått et klarere rammeverk rundt formidlingen.

Fornyelse etter tjue år
Den tidligere logoen hadde stått uendret i tjue år. Den nye logoen viderefører klodesymbolet, som viser til instituttets globale og bærekraftige perspektiv.

– Identitet er noe man er, men det er også noen man kan løfte fram og bli gjenkjent for. Når folk ser noe fra FNI, skal de kjenne det igjen, og vite at det kommer fra et solid forskningsmiljø, sier Valberg.

Farger fra huset
Fargepaletten, preget av grønne og rosa toner, er inspirert av huset, omgivelsene og interiøret på Polhøgda.

– Vi holder til i Fridtjof Nansens gamle hjem, men vi er ikke et museum. Det er viktig for oss å fremstå som det vi er, nemlig et moderne, samfunnsvitenskapelig institutt med høy aktualitet og internasjonal rekkevidde, sier direktør Iver B. Neumann.

– Det forplikter å forvalte en av nasjonens kulturinstitusjoner og vi er stolte av at vi nå kan ta detaljene fra den flotte bygningen vår med også når vi presenterer os selv visuelt, sier han, og siterer riksantikvar Hanna  Geiran: «Bruk er det beste vern».

Vår nye palett:
Vår nye palett