Internasjonal handel og markedsføringsspørsmål.
Forskning knyttet til de arktiske områdene generelt og rollen og betydningen av forholdet til Russland spesielt. Hovedtemaene de siste 30 årene er knyttet til spenningen mellom økonomisk atferd, bilateral og multilateral styring og politikk i utnyttelse av naturressurser.
FORSKNINGSINTERESSER
BAKGRUNN & ERFARING
Akademisk bakgrunn
- Professor i internasjonal markedsføring 2013
- Doktorgrad i Markedsføring, Universitetet i Tromsø 2002
- Mastergrad i Markedsføring, Universitetet i Stirling 1994
- Mastergrad i Fiskerivitenskap, University i Tromsø 1988
Arbeidserfaring
- Professor ved Handelshøgskolen, Universitetet i Nordland (siden 2013)
- Avdelingsleder, Markedsføring, strategi og ledelse, Handelshøgskolen, Universitetet i Nordland (siden 2013)
- Forskningsleder, Nofima (2008–2013)
- Fiskerirådgiver, Den norske amssade, Moskva (2006–2008)
- Seniorforsker, Norsk institutt for fiskeri og aquakultur (1997–2005)
- Assisterende professor, Norges fiskerihøgskole, Tromsø (1993–09/1997)
- Forsker, NORUT, Tromsø (1988–1993)
FAGFELLEVURDERTE ARTIKLER OG KAPITLER
-
International Journal of Export Marketing, Vol 5, No 1, 2002, pp. 73-102