En virtuell rundtur på Polhøgda
Polhøgda var hjemmet til den berømte polarfareren, vitenskapsmannen, diplomaten, humanisten og fredsprisvinneren Fridtjof Nansen (1861-1930) Siden 1958 huser bygget Fridtjof Nansens Institutt. Nedenfor har vi samlet et knippe bilder av huset og ulike objekter som er å finne på Polhøgda.
EKSTERIØRBILDER
Polhøgda om sommeren Byggingen av Polhøgda startet i april 1900. Huset sto ferdig i august 1901, og Fridtjof Nansen flyttet inn med sin gravide kone og tre barn. Det var Nansen selv som hadde tegnet huset, med profesjonell hjelp fra arkitekt Hjalmar Welhaven. Nansen ønsket å bygge et hus i 'norsk slottsstil, i sten'. Endringer underveis gjorde bygget mindre slottsaktig, og i stedet mer inspirert av Lawnhurst, hjemmet til hans venn Henry Simon, nær Manchester i England. Ved å gi Polhøgda et snev av engelsk herregård, fikk Nansen et hjem som var både representativt og staselig, og med god plass til sosiale tilstelninger. Fra utsiden kan bygget minne om tidlig italiensk renessanse, mens formen på vinduene og tårnet minner om middelalderkirker og -slott fra Romantikken |
|
Polhøgda om vinteren Foto: Jan Dalsgaard Sørensen |
|
Polhøgda om våren | |
Mot gårdsplassen Med hovedinngangen. Foto: Jan Dalsgaard Sørensen |
|
Fridtjof Nansens grav Fridtjof Nansen døde hjemme 13. mai 1930 mens han satt og nøt vårsolen på balkongen i bakgrunnen av dette fotografiet. Før han døde hadde Nansen sagt klart ifra om at han ikke ønsket en kirkelig begravelse. Han ønsket å bli begravd i hagen, 'under godbjørka mi', som han skal ha uttrykt seg. På begynnelsen av 1930-tallet var private begravelser ikke tillatt i Norge, og det tok Nansen-familien og Det Norske Videnskapakademi seks år å få tillatelse til å anlegge en privat gravplass for den avdøde nasjonalhelten. Fridtjof Nansens sønn, arkitekt Odd Nansen, hadde laget tegninger for et enkelt gravsted, og disse ble godkjent av myndighetene. Våren 1937 ble urnen med Fridtjof Nansens aske endelig flyttet til den nye graven i helningen på sørsiden av huset, og satt ned under en enkel seremoni. Foto: Jan Dalsgaard Sørensen |
|
INTERIØRBILDER |
|
Peisestuen i 1. etasje Den engelske herregårdsstilen er åpenbar i den store Peisestuen sentralt i bygningen, med sine to etasjer, galleri oppe og åpne peis. Her ble det ofte avholdt store og små fester for slektninger og nære venner, og Eva Nansens huskonserter var berømte. Nesten alle de møblene, bildene osv. som finnes på Polhøgda i dag er innkjøpt etter 2. verdenskrig. Foto: Maryanne Rygg |
|
Galleriet i 2. etasje På Nansens tid var det soverom i rommene rundt galleriet. Nå er disse gjort om til kontorer. Foto: Maryanne Ryg |
|
Spisestuen Med Erik Werenskiolds veggmalerier som illustrerer den norske folkesangenen "Liti Kjersti". (Se nedenfor for detaljerte fotografier av veggmaleriene.) Foto: Maryanne Rygg |
|
Damesalongen Med Erik Werenskiolds portrett av Fridtjof Nansen. Foto: Maryanne Rygg |
|
Tårnværelset Fra arbeidsværelset i tårnet hadde Fridtjof Nansen en nydelig utsikt til Fornebu og Oslofjorden. Når han arbeidet her var det stående ordre om ikke å forstyrre ham. Rommet er bevart mer eller mindre slik det var da Nansen døde i 1930. Foto: Jan Dalsgaard Sørensen |
Alle fotografier kan brukes fritt, på betingelse av at fotografen og Fridtjof Nansens Institutt krediteres.